Friday, March 6, 2009

Εσείς τι λέτε;


Γυναίκες και ιεροσύνη...

Στις 8 Μαρτίου 1857 οι εργαζόμενες γυναίκες στη Νέα Υόρκη κάνουν απεργία με αίτημα την ίση αμοιβή με τους άνδρες. Η συγκέντρωση πνίγηκε στο αίμα αλλά ο δρόμος για ίσα δικαιώματα ανδρών-γυναικών άνοιξε, τουλάχιστον στο δυτικό κόσμο.
Αργότερα, ο ΟΗΕ καθιέρωσε την 8η Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Παρ΄ όλες όμως τις «επιτυχίες» των γυναικείων κινημάτων για πλήρη ισότητα των δύο φύλλων, πολλά επαγγέλματα αλλά και λειτουργήματα εξακολουθούν να θεωρούνται αποκλειστικό προνόμιο των ανδρών.
Τι κι αν η γυναικεία χειραφέτηση είναι πια μια πραγματικότητα; Τι κι αν οι γυναίκες είναι πια ίσες με τους άνδρες απέναντι στον νόμο; Για την ηγεσία των μεγάλων χριστιανικών δογμάτων - τουλάχιστον - οι γυναίκες έχουν περιορισμένα δικαιώματα.
Ο αποκλεισμός των γυναικών από τα ιερατικά καθήκοντα σε καμία περίπτωση δεν έχει να κάνει με λόγους θρησκευτικούς. Άλλωστε, στις αρχαίες θρησκείες οι ιέρειες ήταν πολύ συνηθισμένες και έχαιραν της εκτίμησης των πιστών. Συνεπώς πρόκειται για μια παράδοση.
Η κοινωνία όμως προχωρά μπροστά. Έτσι, πρώτη η Αγγλικανική Εκκλησία χειροτόνησε γυναίκες κληρικούς. Στην εβραϊκή θρησκεία οι γυναίκες ραβίνοι είναι πραγματικότητα εδώ και πολλά χρόνια. Μάλιστα, οι συντηρητικοί δέχθηκαν και τους ομοφυλόφιλους άνδρες και γυναίκες στις ραβινικές τους σχολές.
Σχετικό ψήφισμα κατατέθηκε πρόσφατα και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η Εκκλησία της Ελλάδας, που θεωρεί τον ρόλο της γυναίκας καθαρά βοηθητικό, υπέβαλε ένσταση εναντίον της πρότασης.
Το Καναδικό Ρωμαιοκαθολικό Κίνημα υπέρ της χειροτονίας γυναικών ιερειών με επικεφαλής την επίσκοπο Πατρίτσια Φρέζεν, αψηφώντας το Καθολικό δόγμα, προχώρησε στην χειροτονία πέντε γυναικών στο Τορόντο. Το Βατικανό όπως είναι φυσικό δεν αναγνώρισε την ενέργεια αυτή.
Η Φρέζεν, που χειροτονήθηκε σε μια μυστική τελετή, έθεσε ξεκάθαρα το ερώτημα: Τι είσαστε εσείς οι προνομιούχοι άνδρες, να θεωρείστε οι εκπρόσωποι του Θεού πάνω στη γη; Γιατί δεν μπορούν οι γυναίκες να είναι ιερείς και επίσκοποι; Με ποια λογική;
Το γεγονός ότι η Εκκλησία εξακολουθεί να λειτουργεί σαν φρένο σε αλλαγές που σκοπεύουν να ρυθμίσουν τον κοινωνικό ιστό με ένα καινούργιο, πιο φιλελεύθερο τρόπο, αλλά και τα απανωτά σκάνδαλα των κληρικών, ίσως να ευθύνονται εν μέρει για την δημιουργία φεμινιστικών κινημάτων τύπου Φρέζερ. Ίσως...
Οι αντιπαραθέσεις πάντως για το θέμα της διεκδίκησης του αξιώματος της ιεροσύνης από τις γυναίκες συνεχίζονται, με έντονο μάλιστα ρυθμό...

Εσείς τι λέτε;
Μιχάλης Τελλίδης

1 comment:

Ιουστίνη Φραγκούλη said...

Λέμε πως πάει τόχασε ο κόσμος πέρα απο κάθε προσδοκία.
Αλλά κι εσύ από όλες τις γυναικείες διεκδικήσεις, βρήκες την παπαδοσύνη της γυναίκας;
Τί να πώ, οι άντρες παπάδες μου φαίνονται... πιο πειστικοί! Βλέπε περιστατικά Μόντρεαλ
Χαιρετίσματα