Total Pageviews

Wednesday, September 6, 2023

Για την ασφάλεια των ποδηλατών, ουδεμία διαμαρτυρία...

Πολύς λόγος γίνεται τελευταία στο Μόντρεαλ και σε άλλες μεγαλουπόλεις του Καναδά, για την απόφαση των Δήμων να αυξήσουν την προσθήκη λωρίδων για ποδήλατα σε αστικούς δρόμους, θεωρώντας ότι η μετακίνηση με ποδήλατα συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου αλλά και στη βελτίωση της υγείας. Οι δημοτικές αρχές άρχισαν ήδη να υιοθετούν τα οικολογικά προγράμματα που εφήρμοσαν πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Στο Παρίσι π.χ. από το 2019 η κατασκευή υποδομών για ποδηλασία έχει αυξηθεί, με στόχο τον καλύτερο συνδυασμό της χρήσης ποδηλάτων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Θα μπορούσε κανείς να χαιρετίσει την απόφαση των καναδικών πόλεων, ωστόσο ο Καναδάς - όπως και να το κάνουμε - δεν είναι Ευρώπη. Κατ’ αρχήν, οι ευρωπαϊκές πόλεις έχουν εντελώς διαφορετικές υποδομές και συστήματα, που επιτρέπουν την ασφαλή κυκλοφορία των ποδηλάτων. Τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα καταλαμβάνουν μικρότερο χώρο για στάθμευση, ενώ οι κλιματικές συνθήκες είναι τελείως διαφορετικές. Ο καναδικός χειμώνας, σε αντίθεση με τον ευρωπαϊκό, σε όλη σχεδόν την επικράτεια, διαρκεί τουλάχιστον 6 μήνες. Υπάρχει, εξ’ άλλου, και το σοβαρό θέμα της οδικής ασφάλειας. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας,1,35 εκατομμύρια άνθρωποι σκοτώνονται κάθε χρόνο στους δρόμους. Τα στατιστικά από μόνα τους φανερώνουν το μέγεθος του προβλήματος: Τα τροχαία είναι η πρώτη αιτία θανάτου. Το 54% των θυμάτων είναι: πεζοί (23%), ποδηλάτες (3%) και μοτοσικλετιστές (28%). Κάθε 24 δευτερόλεπτα ένας άνθρωπος πεθαίνει λόγω τροχαίου. Ενώ είναι κοινώς αποδεκτό ότι η ποδηλασία έχει πολλά οφέλη για τη σωματική και ψυχική υγεία των ατόμων αλλά και την κοινωνία, περισσότεροι από 41.000 άνθρωποι/ποδηλάτες σκοτώνονται κάθε χρόνο ενώ κινούνται με ποδήλατο για να πάνε στην εργασία τους, μία βόλτα ή ασκούνται. 112 ποδηλάτες σκοτώνονται κάθε μέρα, δηλαδή κάθε 13 λεπτά έχουμε ένα θάνατο ενός ποδηλάτη. Πέρα από τους θανάτους, πολλοί άνθρωποι κινούμενοι με ποδήλατο έχουν σοβαρό τροχαίο δυστύχημα που μπορεί ακόμα και να τους αφήσει και πλήρως παράλυτους. Το τελευταίο διάστημα, κυρίως λόγω της κατακόρυφης αύξησης της τιμής της βενζίνης, πολλοί μετακινούμενοι στον Καναδά επέλεξαν δύο τροχούς αντί για τέσσερις. Και με περισσότερους ποδηλάτες στους δρόμους υπάρχουν επίσης περισσότεροι τραυματισμοί. Νέοι αριθμοί δείχνουν σημαντική αύξηση των θανάτων και νοσηλειών που σχετίζονται με το ποδήλατο. Σύμφωνα με στοιχεία της Canadian Automobile Association (CAC) και της Στατιστικής Υπηρεσίας Καναδά, περίπου 7.500 ποδηλάτες τραυματίζονται σοβαρά κάθε χρόνο σε ώρες αιχμής. Το Καναδικό Ινστιτούτο Πληροφοριών Υγείας, κατέγραψε πέρυσι στην Επαρχία του Κεμπέκ 1,200 νοσηλευμένους λόγω ατυχημάτων με ποδήλατο, αύξηση 20% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ στο Οντάριο ο αριθμός των τραυματιών αυξήθηκε κατά 300%. Στις συχνές διαμαρτυρίες των Δημοτικών Συμβούλων και δημοτών για την εφαρμογή των λωρίδων κυκλοφορίας ποδηλάτων, μεγάλη έμφαση δίνεται στη μείωση των χώρων στάθμευσης και στις ενδεχόμενες οικονομικές επιπτώσεις στους μικροεπιχειρηματίες. Για την ασφάλεια των ποδηλατών πάντως, ουδεμία διαμαρτυρία…

No comments: