Thursday, January 8, 2015

Εσείς τι λέτε;

                                  
'Ιντερνετ vs. εφημερίδες

Με αφορμή την πρόθεση της τοπικής ημερησίας La Presse να σταματήσει να τυπώνεται με τον παραδοσιακό τρόπο υιοθετώντας πλήρως την ηλεκτρονική μορφή, οι αναγνώστες εύγλωττα αναρωτιούνται ποιό θα είναι το μέλλον του έντυπου τύπου.
Πρόσφατη έρευνα στις ΗΠΑ του Pew Research Center έδειξε ότι το 46% των αμερικανών διαβάζουν τακτικά ειδήσεις στο διαδίκτυο ενώ το 40% ενημερώνονται από έντυπες εφημερίδες με αποτέλεσμα οι τελευταίες να περιορίσουν σημαντικά το προσωπικό τους καθώς είδαν τα έσοδα τους να μειώνονται.,Στον Καναδά το αναγνωστικό κοινό εξακολουθεί να αντιστέκεται. Η κυκλοφορία των εφημερίδων παραμένει σταθερή παρά το γεγονός ότι οι Καναδοί χρησιμοποιούν περισσότερο το ίντερνετ. Συγκεκριμένα, το 59% των ερωτηθέντων χρηστών του ίντερνετ είπαν ότι διαβάζουν εφημερίδες σε αντίθεση με το 50% των μη χρηστών. Την εκρηκτική άνοδο της χρήσης του διαδικτύου για την ενημέρωση και την ψυχαγωγία των ελλήνων - και γενικότερα των ευρωπαίων - καταδεικνύει η έρευνα "Mediascope Europe" που καλύπτει 28 ευρωπαϊκές αγορές, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας και αποκαλύπτει τα πρότυπα κατανάλωσης media, έντυπα και ηλεκτρονικά. Σύμφωνα με τα ευρήματα της εν λόγω έρευνας περίπου 427 εκατομμύρια ευρωπαίοι χρησιμοποιούν το ίντερνετ, δηλαδή το 65% των κατοίκων της Ευρώπης, ξοδεύοντας κατά μέσο όρο περίπου 14,8 ώρες την εβδομάδα online. Η ενημέρωση μέσω διαδικτύου πάντως έχει θετικά αλλά και αρνητικά σημεία σε σχέση με την ενημέρωση μέσω έντυπου τύπου. Μέσω διαδικτύου μπορεί η ενημέρωση να γίνει πιο πολύπλευρη. Η "δημοκρατία" του διαδικτύου επιτρέπει να ακουστούν και να καταγραφούν πολλές και διαφορετικές απόψεις. Επιπλέον οι ειδήσεις που ανεβαίνουν στο διαδίκτυο "συμβαίνουν τώρα", η αμεσότητα της είδησης είναι ίσως το πιο μεγάλο πλεονέκτημα της ενημέρωσης μέσω διαδικτύου.Tο κόστος ακόμη για τη διαμόρφωση μίας ολοκληρωμένης άποψης είναι εξαιρετικά χαμηλό, ενώ συνήθως μπορεί κάποιος να διαβάσει στο διαδίκτυο άμεσα και τον αντίλογο. Όμως ένα νόμισμα έχει πάντα δύο όψεις. Το διαδίκτυο υποστηρίζει και ενθαρρύνει την ανωνυμία. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη μεγάλη και γρήγορη διάδοση των ειδήσεων μπορεί να καταστρέψει πολύ εύκολα καριέρες ή να διαβάλλει πρόσωπα με τη δημιουργία φημών και τη διάδοση μέσω ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης (social media). Συνεπώς μπορεί εύκολα κανείς να δημιουργήσει ένα μύθο με αληθοφανή "ιστορικά" στοιχεία τα οποία διαδίδονται αστραπιαία. Ακόμη μειώνεται και η ποιότητα του λόγου όπου προέχει η γρήγορη ανάρτηση παρά η ορθότητα του λόγου, σε αντίθεση με τις παραδοσιακές εφημερίδες. Σε ένα έντυπο μέσο κάθε στήλη φέρει υπογραφή του συντάκτη ο οποίος φέρει ακέραιη την ευθύνη των γραφομένων του. Αξιοσημείωτη είναι η επιτυχία της "Monde Diplomatique" η οποία κατάφερε πέρυσι, παρά την κρίση, να κάνει τις καλύτερες πωλήσεις των τελευταίων τεσσάρων ετών. Η εφημερίδα ανήκει στους συντάκτες και φίλους της που έχουν δημιουργήσει μια ανώνυμη εταιρία και στηρίζεται αποκλειστικά στους αναγνώστες της. Έτσι όλο και περισσότεροι αναγνώστες την εμπιστεύονται για την ενημέρωση τους, αφού χαρακτηρίζεται για την αμεροληψία και την αντικειμενικότητά της και όχι για τα βιβλία, περιοδικά και CD που μπορεί να δίνει ως δώρα. Εδώ αξίζει να τονιστεί και η επιτυχία του εκδοτικού ομίλου Newsfirst, στον οποίον ανήκουν και τα "Ελληνοκαναδικά Νέα", όπου πρόσφατα κυκλοφόρησε αισίως η δισχιλιοστή έκδοση των τεσσάρων βραβευμένων εφημερίδων. Πάντοτε με επιτυχίες! Ας ελπίσουμε πώς αυτός ο ανταγωνισμός ανάμεσα στην εφημερίδα και το ίντερνετ θα οδηγήσει τελικά στην εξυγίανση της ενημέρωσης...

Εσείς τι λέτε;
Μιχάλης Τελλίδης                                                                                        michael.tellides@cfmbradio.com

No comments: