Thursday, September 28, 2017

Εσείς τι λέτε;



“Επιδημία” πτωχεύσεων στις επιχειρήσεις…
Μετά την κολοσσιαία εταιρία λιανικού εμπορίου Roebuck & Company, γνωστή ως Sears, άλλη μία τεράστια αλυσίδα εμπορικών καταστημάτων, η Toys “R” Us, ζήτησε δικαστική προστασία από τους πιστωτές για να μην κηρυχτεί σε πτώχευση. 
Το 2017 αναμφισβήτητα θεωρείται η χρονιά με τις περισσότερες πτωχεύσεις και το κλείσιμο υπερκαταστημάτων στην βόρεια Αμερική. Μερικά γνωστά καταστήματα που έβαλαν ήδη λουκέτο η μείωσαν δραστικά την δραστηριότητά τους είναι:  
K-Mart, Future Shop, Target, Guess, Chapters/Indigo, Gap, Mexx, Radio Shack, J.C. Penney, Staples, Payless κ.α. Εξ άλλου, δεκάδες χιλιάδες άλλες λιγότερο γνωστές εμπορικές επιχειρήσεις εξαφανίστηκαν τα τελευταία χρόνια.
Μία από τις βασικότερες αιτίες βέβαια είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο ή όπως είναι ευρύτερα γνωστό ως e-commerce. Το εμπόριο δηλαδή παροχής αγαθών και υπηρεσιών που πραγματοποιείται εξ αποστάσεως με ηλεκτρονικά μέσα χωρίς να καθίσταται αναγκαία η φυσική παρουσία των ενδιαφερομένων μερών, δηλαδή του πωλητή - αγοραστή.
Ο σχετικά νέος αυτός τρόπος συναλλαγής πάντως παρουσιάζει αρκετά πλεονεκτήματα και μαζί αμέτρητα μειονεκτήματα. Σημαντικά πλεονεκτήματα είναι πώς τα ηλεκτρονικά καταστήματα είναι ανοιχτά 24 ώρες το 24ωρο, το κόστος των προϊόντων που πωλούνται μέσω διαδικτύου είναι κατά γενικό κανόνα πολύ χαμηλότερο από τις τιμές του εμπορίου και γενικά απαιτεί πολύ λιγότερο υπαλληλικό προσωπικό.
Η αγορά εξ άλλου είναι παγκόσμια, η συναλλαγή ακόμη είναι γρήγορη και άμεση.
Κάθε εταιρία που έχει ηλεκτρονική παρουσία μπορεί να διευρύνει τον κύκλο εργασιών της επεκτείνοντας τα γεωγραφικά όρια των συναλλαγών της που σημαίνει πως κάθε επιχείρηση που διαθέτει προϊόντα online μπορεί και αποκτά πελάτες σε περιοχές που βρίσκονται μακριά από την έδρα της. 
Παρόλα όμως τα όποια πλεονεκτήματα, όλο και περισσότεροι καταναλωτές διατυπώνουν έντονο προβληματισμό τόσο για την ποιότητα των ειδών, την εγγύηση και βέβαια την ασφάλειά και ησυχία τους δεδομένου ότι υποχρεούνται να δώσουν προσωπικά στοιχεία και πληροφορίες με αποτέλεσμα να γίνονται εύκολος στόχος άλλων παρεμφερών e-επιχειρήσεων που την επόμενη κιόλας αρχίζουν να βομβαρδίζονται με ατέλειωτες e-προσφορές.
Πολλοί καταναλωτές  ακόμα δεν εμπιστεύονται για τις συναλλαγές τους το internet και κυρίως διστάζουν να αποστείλουν τον αριθμό της πιστωτικής τους κάρτας. Το ηλεκτρονικό εμπόριο ελλοχεύει κινδύνους για τον ανυποψίαστο χρήστη. Πολλά θέματα άλλωστε που σχετίζονται με εθνικούς και διεθνείς νόμους και κανονισμούς παραμένουν ανεπίλυτα. Η εργασία στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πιθανό να μην προστατεύεται όπως συμβαίνει με την παραδοσιακή απασχόληση που ρυθμίζεται από την εργατική νομοθεσία και τις συλλογικές συμβάσεις καθώς δεν είναι εφικτό να ελέγχονται οι εργαζόμενοι όταν δεν θα υπάρχει η φυσική παρουσία τους. Ορισμένα είδη e-επιχειρήσεων, όπως για παράδειγμα ενδύματα, τρόφιμα, κοσμήματα, κ.α. είναι σχεδόν αδύνατον, προς το παρών τουλάχιστον, να ελεγχθούν επαρκώς για την ποιότητα που προσφέρουν.
Γεγονός είναι πως το ηλεκτρονικό εμπόριο άρχισε να δημιουργεί σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας σε πολλές εμπορικές επιχειρήσεις, όπως προανέφερα. Εκλείπει έτσι σταδιακά η παραδοσιακή μορφή πώλησης σε καταστήματα και παρατηρούνται μαζικές απολύσεις εργαζομένων. 
Οι αρνητικές επιπτώσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου στην οικονομία άρχισαν ήδη να γίνονται ορατές. Το κλείσιμο των καταστημάτων σημαίνει απώλεια κρατικών εσόδων που απέφερε η φορολογία, πτώση της αξίας των κενών κτιρίων, μείωση του προσωπικού συντήρησής (ηλεκτρολόγων, υδραυλικών, καθαριστών) κλπ.
Το σοβαρότερο βέβαια πρόβλημα είναι η αύξηση των άνεργων καταναλωτών, οι οποίοι ουσιαστικά κινούν την οικονομία...

No comments: