Total Pageviews

Wednesday, January 11, 2023

Παραδοσιακά ΜΜΕ

Η γενική κρίση που σαρώνει όλες σχεδόν τις χώρες τις τελευταίες δεκαετίες, αφήνει βαθιά τα σημάδια της σε όλο το φάσμα της κοινωνικής ζωής, σε όλους τους θεσμούς και σε όλες σχεδόν τις ατομικές και συλλογικές μας δραστηριότητες. Ακριβώς επειδή είναι μια γενική κρίση, δεν άφησε και δεν θα μπορούσε να αφήσει έξω τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ή Επικοινωνίας. Μείωση διαφημιστικών εσόδων, διόγκωση του δανεισμού, απολύσεις δημοσιογράφων και άλλων εργαζομένων σε αυτά, συρρίκνωση του αριθμού πολλών Μέσων, αλλαγές στο περιεχόμενο κ.α. είναι μερικές μόνο από τις συνέπειες της κρίσης στα ΜΜΕ, που οδηγούν στην αναδιάταξη του τοπίου της μαζικής επικοινωνίας. Ωστόσο, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης καθ'όλη τη διάρκεια της διπλής κρίσης, υγειονομικής και οικονομικής, ιδιαίτερα στις αποφασιστικές καμπές της, γίνονται κεφαλαιώδους σημασίας μέσα για την κατανόηση και την αντιμετώπισή της. Η επέλαση των γιγαντιαίων αλυσίδων υπεραγορών τύπου Costco και Walmart, σε συνδυασμό με τη ραγδαία ανάπτυξη του e-commerce, απέσπασαν ένα μεγάλο κομμάτι της «πίτας», με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση των κερδών των μικρότερων επιχειρήσεων σε όλους τους κλάδους που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τον κλάδο του λιανικού εμπορίου. Το αρνητικό αποτύπωμα στο λιανικό εμπόριο έχει επηρεάσει και άλλους κλάδους της οικονομίας, τόσο σε επίπεδο μείωσης τζίρου όσο και σε απώλεια θέσεων εργασίας. Εν των μεταξύ, η παρουσία του διαδικτύου και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης έχει μεταβάλλει σημαντικά την έννοια της σύνδεσης και της επικοινωνίας. Η ραγδαία εξάπλωση που εμφανίζουν στις μέρες μας τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και η ευρύτατη αποδοχή τους οδηγεί τις εταιρείες στην αξιοποίησή τους. Παρά ταύτα, η αποτελεσματικότητά τους, όσον αφορά την προβολή προϊόντων και υπηρεσιών, παραμένει αμφισβητούμενη. Τα μεγάλα Κοινωνικά Δίκτυα όπως facebook, Linkedin,Twitter, κ.α. μπορεί μεν να έχουν δισεκατομμύρια χρήστες, όμως ο αριθμός των κοινών «φίλων» σε αυτά είναι συγκριτικά περιορισμένος, που σημαίνει ότι η όποια προβολή, σύμφωνα με υπεύθυνες εκτιμήσεις, ουσιαστικά φθάνει στους ελάχιστους χρήστες - φίλους. Η ηλεκτρονική «ενημέρωση», συχνά ανεύθυνη και ανεξέλεγκτη, επηρέασε σημαντικά τα παραδοσιακά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, που τα τελευταία χρόνια είδαν τα έσοδά τους να συρρικνώνονται. Ορισμένα έντυπα στην προσπάθεια τους να μειώσουν τα έξοδά τους, πήραν την απόφαση να βγαίνουν μόνο σε ηλεκτρονική μορφή καταργώντας την έντυπη έκδοσή τους. Δεν έχει διαπιστωθεί μέχρι στιγμής αν πράγματι το πείραμα πέτυχε. Στην Ελλάδα οι εφημερίδες στη μεγάλη πλειοψηφία τους χρηματοδοτούνται από τα πολιτικά κόμματα. Στην Αθήνα και στους άλλους Δήμους κυκλοφορούν πάνω από 200 εφημερίδες. Στον Καναδά ο αριθμός των δίγλωσσων εφημερίδων μόλις ξεπερνά τις 100 ενώ τα ελληνόφωνα ΜΜΕ αριθμούν περίπου 25. Διαθέτουν ωστόσο ένα συγκριτικό πλεονέκτημα. Απευθύνονται σε ένα συγκεκριμένο, σίγουρο κοινό όπου η ενημέρωση προσφέρεται κυρίως στην ελληνική γλώσσα, γεγονός για το οποίο οι κάθε είδους επιχειρήσεις θα πρέπει να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη όταν σχεδιάζουν τον διαφημιστικό τους προϋπολογισμό...

No comments: